Kişinin yaneşeliığı cemiyet içinde kıymeti olan , kabiliyet, seçenek ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.

Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.

Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değanlayışme meydana getirme sürecidir.

Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:

“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına normal ) değanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.

Bu tanıma gereğince;

· Yetişek bir prosestir.

· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değanlayıştirilmesi amaçlanmaktadır.

· Davranışlarındaki değanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.

· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ

Eğitimin üç esas öğesi vardır.

1. Ammaç

2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri

3. Değerlendirmeler

Yetişek amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler derunin ayrımsızdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme derunin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değanlayışebilir, ancak sürecin doğbirliı değanlayışmez.

Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgani filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değanlayışikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.

Yetişek, insanoğlu derunin dirim boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere normal olabileceği kabil istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda maruz yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.

Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek bulunmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise otomatik vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.

Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, imtihan geriları kabil mergup davranış değanlayışiklikleridir.

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.